Najnowsze wpisy z Filii
  • Senioralia 2017 na Piotrkowskiej. więcej
  • Kącik poetycki “Senioralia” więcej
  • Spacer po Starym Cmentarzu więcej
  • Wystawa prac rękodzielniczych. więcej
  • Galeria Jednego Obrazu więcej
  • IV Łódzkie Senioralia 2017, relacja… więcej
  • “Podróż w głąb kobiecej duszy” – warsztaty o przyjaźni więcej
  • Poznajemy zawody- policjant/policjantka więcej
  • Twórcze myślenie – drugie warsztaty więcej
  • IX Przegląd Twórczości Artystycznej Dzieci i Młodzieży więcej
Archiwum wpisów

Bieda to nie jest brak pieniędzy. Wiąże się z nią dużo gorszych rzeczy. Wstyd, że nie mam tego, co inni. Złość, poczucie poniżenia, kiedy porównuję się z rówieśnikami. Przecież ich rodzice kupują im drogie prezenty, którymi lubią się chwalić przed całą klasą. Pewnie czujesz, jakie to musi być trudne. A przecież ubóstwo nie jest nigdy winą dziecka.

Hanna Gil-Piątek i Henryka Krzywonos: Bieda. Przewodnik dla dzieci

Miniony rok 2010  był ogłoszony przez Unię Europejską – Europejskim Rokiem Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym i miał na celu zwrócenie uwagi na problemy i lęki ludzi, którzy się z nimi zmagają. Czas ten wykorzystano na zwalczanie stereotypów w postrzeganiu, uświadomieniu i zrozumieniu ubóstwa. W ramach projektu „Oczy szeroko otwarte”, realizowanego przez Świetlicę Krytyki Politycznej w Cieszynie powstała książka pt. „Bieda. Przewodnik dla dzieci” autorstwa Hanny Gill-Piątek i Henryki Krzywonos, z ilustracjami Anny Pluty. Publikacja jest wydana ze środków unijnych oraz Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, nie można jej kupić, jest natomiast przeznaczona do rozdawnictwa. My pozyskaliśmy ją za pośrednictwem Związku Nauczycielstwa Polskiego, który poleca tę książkę, jako pomoc w rozmowie z dziećmi o trudnym zjawisku – ubóstwie.

Bieda. Przewodnik dla dzieci 

Dużą zaletą książki jest szata graficzna i ilustracje – tu ukłon w stronę Anny Pluty. Bo jak narysować biedę? Ładnie? Brzydko? Jakich użyć kolorów w rysunku? Zastosować jasną, rozświetloną paletę barw, czy może smutną – szarą? Książka jest stonowana, ale nieprzygnębiająca. Umowność rysunku – czytelna, wyraźnie rozgraniczająca marzenia i rzeczywistość. Grafika tekstu, prosta i jednocześnie stanowiąca znaczący element w opowiadaniu, koresponduje z ilustracjami. Ważne treści wyróżnia czerwony kolor, jakby ostrzegał: Zatrzymaj się chwilę, to ważne! Pomyśl, zastanów się czytelniku!

I jeszcze jeden element dopełniający całość. Krótkie wspomnienia zawarte w rozdziale: „Historyjki Henryki Krzywonos” – legendarnej uczestniczki gdańskich strajków w sierpniu 1980 r., kobiety prowadzącej rodzinny dom dziecka, założycielki fundacji pomagającej rodzinom w potrzebie, posiadającej tytuł Polki Dwudziestolecia – mówią o osobistych doświadczeniach: braku pieniędzy, butów, jedzenia, apetytów na słodycze, których nie można kupić, fantazjach – czasem prowadzących do kłopotów…

Lektura poruszająca, trudna i niezwykle emocjonalna. Czytając rozdział „Czarne getry”, przyszedł mi na myśl film Janusza Nasfetera „Kolorowe pończochy” z 1960 r., składający się z dwóch nowel, połączonych wspólnym tematem niespełnionych marzeń i nadziei dzieci w wyniku biedy w rodzinach. Jedna z tytułowych bohaterek – Matylda pragnie mieć kolorowe, modne pończochy – wyznacznik elegancji i akceptacji szkolnych koleżanek. Dramat dziecka spotęguje próba pomocy babci, która zrobi, z resztek włóczki, grube pończochy w wielobarwne pasy (staną się one później powodem kpin ze strony koleżanek i odrzucenia przez chłopaka). I nawet, kiedy pojawia się szansa na kupno wymarzonych pończoch, Matylda nie umie, i nie chce, jej przyjąć z powodu ciężkiego, materialnego położenia rodziny.

Problem biedy – stary jak świat – poruszany i rozpatrywany od lat, także w sztuce, może pojawić się również, jako temat zajęć w bibliotece. Prezentowana książka może stać się inspiracją do przeprowadzenia spotkań, podczas których uda się z dziećmi porozmawiać o biedzie i sposobach reagowania na nią we własnym środowisku oraz uświadomionych, lub nie, przykrościach i krzywdach wyrządzanych innym. Pomoże nauczyć i zrozumieć otaczający nas świat, także w kontekście niedostatków społecznych. Przy tej okazji warto zapoznać się z rozszerzoną wersją artykułu Aleksandry Denst-Sadura „Warsztat na ważny temat. Bieda" opublikowanego w „Głosie Nauczycielskim” nr 21 z 25 maja 2011 r. w cyklu „Psychologia w szkole” oraz odwiedzić strony: www.znp.edu.pl  www.glos.pl

Zainteresowanych zachęcam do pracy z książką i bliższego rozpoznania tematu w pracy z czytelnikiem dziecięcym.

JaW

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Kategorie