Archiwum wpisów
Kalendarz
Styczeń 2016
P W Ś C P S N
« Gru   Lut »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Fotografia plakatu zapraszającego na przedstawienie teatru obrazkowego

Nasza koleżanka – w zastępstwie, ale z wielką ciekawością wybrała się na szkolenie o prowadzeniu teatrzyku obrazkowego – kamishibai. Organizacją i prowadzeniem spotkania zajął się Ośrodek Działań Ekologicznych Źródła. Było to krótkie, ale interesujące szkolenie. Zaowocowało wczoraj, w dniu 20 stycznia 2016, spotkaniem zorganizowanym dla dzieci przedszkolnych, wspólnie z Filią nr 2, opartym na własnym scenariuszu.

Fotografia przedmiotów wykonanych z drewna, przykłady Fotografie małej wystawy książek

Nazwa kamishibai pochodzi z języka japońskiego i w dosłownym tłumaczeniu to sztuka teatralna na papierze. Kamishibai jest tradycyjną japońską sztuką opowiadania za pomocą ilustracji wykonanych na kartonowych planszach o różnych wymiarach wsuwanych do małego drewnianego parawanu nazywanego butai. Plansze z obrazkami opowiadają historię, a każda plansza przedstawia kolejny fragment opowieści. Źródła kamishibai odnajdujemy w XII wieku, w czasach gdy w buddyjskich świątyniach mnisi za pomocą zwijanych rulonów z historiami obrazkowymi, przekazywali umoralniające opowieści niepiśmiennej publiczności. Po wiekach uśpienia kamishibai pojawia się w Japonii na początku XX wieku (za wikipedia https://pl.wikipedia.org/wiki/Kamishibai)

Dziewięć fotografii odzwierciedlających nasz kamishibai

Fotografia, na której prowadząca porównuje książki stojące na półce do drzew w puszczy

Szesnaścioro dzieci z Przedszkola nr 151 (ul. Narciarska 20/22) wysłuchało bajki Tomasza Trojanowskiego, pt. Dlaczego zwierzaki mieszkają w bloku Maćka. Przygotowanej dla teatrzyku kamishibai. Jej treść umożliwiła zapoznanie dzieci z wybranymi, prostymi wiadomościami na temat ekologii. Przekazane informacje dotyczyły ochrony zasobów naturalnych, w tym drzewostanu Puszczy Amazońskiej (mały globus – zabawka pomógł ją umiejscowić na kuli ziemskiej), którego każdorazowy uszczerbek ma wpływ na nieprzewidywalne zmiany klimatu i brak jego stabilności, na ochronę i nawodnienie gleb, na świeżość powietrza i skutki jakie powoduje w innych rejonach świata, także w Polsce, także w Puszczy Białowieskiej. Zapoznano dzieci z podstawową wiedzą o lesie, nie tylko tropikalnym, z jego walorami: możliwością kontrolowanego pozyskiwania drewna, w celu dalszego jego przetwarzania na papier, meble, narzędzia, instrumenty muzyczne, ozdoby, możliwością pozyskiwania żywicy, olejków zapachowych, szyszek, owoców leśnych, grzybów, ziół, możliwością odpoczynku, relaksu, dokonywania przemyśleń, możliwością budzenia się artystycznej inspiracji, napawania się pięknymi widokami i śpiewem ptaków, wdychania świeżych i wonnych zapachów, możliwością przyjemnego i pożytecznego wypełnienia czasu wolnego.

Fotografie, na których dzieci oglądają przedmioty wykonane z drewna 

Dzieci dowiedziały się jak zaradzić tym trudnym do rozwiązania ekologicznym problemom, a jak same podkreśliły nie wolno niszczyć natury, trzeba rozsądnie korzystać z jej zasobów, a mogą to robić tylko ci, którzy się na tym znają. Powiedziano też, że w lasach nadal rosną nieznane rośliny, które można odkryć, czy żyją jeszcze nieznane badaczom zwierzęta. Ponadto, warto zachować las, aby móc organizować w nim wyprawy badawcze i po prostu móc cieszyć się nim podczas tradycyjnych wycieczek.

Kończąc na ten temat – nie szkodzimy – p o m a g a m y!

Dzieci zobaczyły i dotknęły przygotowanych na to spotkanie przedmiotów wykonanych w całości lub w części z drewna (deseczkę, narzędzia stolarskie i malarskie – młotek, śrubokręt, pędzel, narzędzia kuchenne – łyżkę, koziołek do rozczyniania ciasta, sito do przesiewania mąki, naczynie do przypraw, ale i jaja wielkanocne, rzeźbę postaci, pudełko na drobiazgi, bransolety, także z papieru, korale, instrument muzyczny – zagrały na flecie)

Na fotografii dzieci rysujące lasy

Fotografie dzieci, które rysując lasy dowodzą nam, że las - to nie błahostka

Fotografie czterech rysunków lasów. Lasów barwnych, bogatych w roślinność i zwierzęta

Zadaniem dzieci pozostało odpowiedzieć na pytania zawarte w bajce i narysować kredkami las. Podzielona na cztery mniejsze – grupa stworzyła prace piękne i kolorowe, na których można było odnaleźć drzewa, trawy, kwiaty, słońce, wodę, bagna, zwierzęta, grzyby i inne nieznane dorosłym leśne osobliwości, a także… ludzi.

Fotografie przedszkolaków wertujących literaturę o lasach, drzewach, zwierzetach, o przyrodzie, o naturze

Bibliotekarki przygotowały do oglądania książki o lasach, puszczach, drzewach, przyrodzie i zwierzętach, które cieszyły się dużym zainteresowaniem. W tle wszyscy słyszeliśmy łagodną muzykę lasu. Prowadząca przewidywała, że spotkanie zakończy ćwiczenie gimnastyczne, do którego zaprosi małych Gości, znane jej pod nazwą – szumią drzewa, ale zmieniła zdanie, ponieważ zbliżała się już pora obiadowa.

Przed wyjściem mali znawcy ekologii uzupełnili nauczycielski wpis do kroniki Filii nr 2 własnymi… leśnymi rysunkami. Niebawem wszyscy będziemy mogli oglądać film ze spotkania. AL

Fotografie wykonały: SK i ET z Filii nr 2

Spotkanie prowadziły i bajkę przeczytały Alicja Lenartowicz i Ewa Skiba z Filii nr 12

Możliwość komentowania jest wyłączona.