Archiwum wpisów
Kalendarz
Maj 2016
P W Ś C P S N
« Kwi   Cze »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

 

Dwa połączone zdjęcia. Prowadząca przekazuje krótką teorię teatru i pokazuje fascynujący budynek krakowskiego teatru

To było przedsięwzięcie Zespołu Bibliotek Publicznych im. Jana Augustyniaka – Filii nr 2 i 12, w dniu 20 kwietnia 2016. Nawiązując do minionego już w tym roku Międzynarodowego Dnia Teatru – 27 marca, przygotowano u nas krótkie wprowadzenie do teorii i historii teatru. Materiał powstał w oparciu o artykuły Małgorzaty Leyko i innych, zamieszczone w dwudziestym siódmym tomie Wielkiej Encyklopedii PWN z 2005 roku. Były one także podstawą prezentacji medialnej skomponowanej przez bibliotekarki z Filii nr 2.

Całość zaprezentowano podczas spotkania, uczniom klasy III a Szkoły Podstawowej nr 164 im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Łodzi, ul. W. Wróblewskiego 65, pod opieką wychowawczyni.

Na fotografiach pokazano Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, który wzbudza nasz zachwyt, ponieważ mieści się w pięknym, rzadko spotykanym, budynku.

Ponadto pokazano akcesoria własnego – bibliotecznego – teatrzyku kukiełkowego i zaprezentowano teatrzyk kamishibai.

Dwie połączone fotografie. Prowadząca opowiada dzieje teatru, a tymczasem z jednego obrazu prezentacji wychodzi antyczny aktor

Dwa połaczone zdjęcia. Na obrazie z prezentacji dowiadujemy się o rodzajach teatru i oglądamy teatrzyk kukiełkowy

 

Krótka przerwa. Wykorzystując elementy pantomimy odgadywalismy treść zadanych dzieciom haseł

Dzieci poznały pochodzenie słowa teatr, poznały definicje teatru. Zdobyły informacje o źródłach teatru, tekście i dramacie teatralnym, sztuce teatralnej i dziele teatralnym. Dowiedziały się kto czuwa nad spójnością dzieła, kto pracuje w teatrze poza aktorami, co to jest gra aktorska, jakie są jej techniki. Goście poznali mnogość rodzajów teatru. Dowiedzieli się, że są instytucje teatralne, festiwale, spotkania, konferencje, światowe i narodowe miejsca spotkań, a także przeróżne publikacje o tematach teatralnych.

Podczas prezentacji medialnej pojawił się aktor w masce i tunice… w celu urozmaicenia części teoretycznej.

Dwa połączone zdjęcia. Ustalanie scen i dobieranie strojów do ról

Dwa połączone zdjęcia. Rozpoczęła się prezentacja scen. Herold zaprasza na bal. Kopciuszek karetą jedzie na bal

Dwa połączone zdjęcia. Scena na balu. Już za chwilę Kopciuszek zgubi piękny, czerwony bucik

 

 Dwa połączone zdjęcia. Młodzi aktorzy podczas przerwy nadal bawią się w teatr

Dzieci nie odczuły zmęczenia dużą ilością wiadomości. Szybko minęły dwie godziny.

Były zadowolone ze spotkania, ponieważ mogły się także trochę pobawić. A jakże… powierzono im role aktorskie. Podzielona na części grupa uczniów otrzymała do przedstawienia trzy scenki z Kopciuszka Charlesa Perrault’a. Przygotowanie polegało głównie na rozdzieleniu ról i doborze symbolicznych kostiumów. Tekst czytała bibliotekarka, a młodzi aktorzy gestami i przy pomocy niewielkiej ilości wypowiadanych słów, zdań – odegrali role bohaterów bajki. Wszyscy aktorzy otrzymali wielkie brawa publiczności – kolegów i bibliotekarek.

Dwa połączone zdjęcia. Kronika Filii nr 2, do której pochlebny tekst wpisała wychowawczyni uczniów

Zachęcano do poszukiwania informacji o teatrze, jak też do zabawy w teatr, do organizowania konkursów, układania zagadek, rebusów – w szkole, w świetlicy, w domu…

Można było poznać, że dzieci wiedziały już trochę o teatrze.

Po zakończeniu teatralnego spotkania Wychowawczyni trzecioklasistów, podsumowała je poprzez wpis do Kroniki Filii nr 2

Dziękujemy Koleżankom z Filii nr 2 za zaproszenie do współpracy.

Wykorzystano także: laptop, rzutnik, ekran.

Relacja – tekst AL., a fot. ES i SK.

Możliwość komentowania jest wyłączona.