Ułóż smoka
Adres

Filia nr 2,
ul Wróblewskiego 67
tel. 42 688-31-30
mapa

wait
wait

PostHeaderIcon Współpraca biblioteki publicznej z innymi instytucjami kultury


Książka jest łącznością między pokoleniami, przechowuje dorobek myślowy i może go przekazać innym ludziom. To my korzystamy z nauk i doświadczeń- korzystamy z ideałów.

 

O wartości literatury dziecięcej nie trzeba nikogo przekonywać. Helena Radlińska[1] podkreślała rolę książek, jako ważnego czynnika w życiu człowieka. Bibliotekę zaś podnosiła do rangi instytucji wychowawczej, opierającej swą działalność na związku człowieka z książką oraz obronie prawa każdego człowieka do czytania. Zdaniem autorki biblioteka kształtuje szacunek do literatury wartościowej, a do książek powinni mieć dostęp wszyscy czytelnicy bez względu na wiek, status społeczny czy materialny.[2] Ideę tą realizują biblioteki publiczne na całym świecie, udostępniając swym czytelnikom bezpłatny dostęp do korzystania z księgozbioru. XXI wiek nie służy jednak rozwojowi czytelnictwa, obserwujemy jego stale rosnący spadek, co negatywnie wpływa na kondycję tej instytucji. By przeciwdziałać dalszemu pogarszaniu się sytuacji, biblioteki publiczne powinny współpracować z innymi instytucjami kultury i oświaty. Dzięki partnerskiej postawie można wypracować wspólny sukces wychowawczy, dydaktyczno-edukacyjny oraz czytelniczy.

Wczesna inicjacja czytelnicza

Książka jest łącznością między pokoleniami, przechowuje dorobek myślowy i może go przekazać innym ludziom. To my korzystamy z nauk i doświadczeń- czerpiemy z ideałów. Na ich podstawie tworzymy nowe wartości.[3] Wszystkie etapy rozwoju człowieka są przesycone treściami książek, które studiujemy i wertujemy. Potrzeba książki, radość obcowania z jej treściami i ilustracjami pojawia się wcześniej niż sama umiejętność czytania.[4] I tak podróżujemy przez książki niczym „Lokomotywa” Tuwima. Na początku powoli ruszamy z miejsca, jest wiele przystanków, a droga jest wyboista-najeżona trudnymi słowami. Z czasem jednak pędzimy po brukowanych gościńcach, a popędza nas ciekawość co będzie dalej.[5] Być może zapraszanie do biblioteki dzieci niepotrafiących czytać wydaje się śmieszne, jednak ma ono ważny wymiar w rozwoju poznawczym dziecka. Z natury nie tęsknimy za tym, czego nie znamy. Tak też się dzieje z książką. Gdy już się z nią zetkniemy może stać się naszą niemą przyjaciółką i towarzyszką na całe życie. Ważna jest jednak inicjacja czytelnicza, która jest równie istotna jak kolejne etapy wtajemniczania w czytelnictwo. W wielu polskich domach nie ma książek. Jest to podyktowane nie tyle względami ekonomicznymi, ile obecnymi trendami w wystroju wnętrz (minimalizm),  spadkiem czytelnictwa u dorosłych, dostępem do informacji on-line. Skoro w domu nie ma książek, a mama nie czyta w obecności dziecka, to naszym- bibliotekarzy zadaniem jest pokazanie dziecku świata liter, szeleszczącego papieru i kolorowych obrazków. Dlatego warto też nawiązać współpracę z instytucjami, już od żłobka zaczynając. Filia Nr2 Miejskiej Biblioteki Publicznej Łódź-Polesie nawiązała współpracę z osiedlowym żłobkiem „Aniołkowo” oraz Żłobkiem Miejskim Nr20 w Łodzi.

Dzieci z „Aniołkowa” w bibliotece

Początki bywają trudne- dla zaledwie 2-3 letniego dziecka każda zmiana otoczenia jest przeżyciem. Maluchy początkowo czuję się niepewnie- są w grupie, nie ma przy nich rodzica, a nowe miejsce specyficznie pachnie i wygląda. Jako zupełnie obce osoby nie ingerujemy w grupę, dajemy im czas na oswojenie się z nowym miejscem. Obok biurka w wypożyczalni stoi specjalny regał dla naszych nowicjuszy- kolorowa rakieta. A na rakiecie książki-zabawki. Dzieci mogą w swoim czasie wyciągać dowolne książeczki, bawić się nimi. Wybór jest ogromny: materiałowe, grubokarciaste, piankowe, grające, przestrzenne, z przyczepianymi elementami. To jest czas, gdy dziecko bawi się książką, wchodzi z nią w relację. Ważne, by w jego pamięci pozostało pozytywne wspomnienie z nowo poznanego miejsca. Z biegiem czasu, gdy maluszki czują się pewniej, bibliotekarz wychodzi do dzieci, próbuje się z nimi zaprzyjaźnić prezentując barwne woluminy, bawiąc się, mówiąc do dzieci. Zaczynami od jasnych treści, które niosą swoje przesłanie w ilustracjach. Gdy i ten etap zostaje wdrożony możemy powolutku zacząć dialog z dziećmi, czytanie fragmentów baśni. Jest to doskonały zaczątek do tzw. głośnego czytania, poranków baśni, a następnie pełnowymiarowych zajęć z książką. W miarę postępów sięgamy po coraz bardziej wysublimowane treści o głębszym przesłaniu.

Przedszkolaki jako użytkownicy bibliotek    

Kolejną grupą, którą z przyjemnością gościmy w naszej filii są przedszkolaki. Prowadzimy stałą współpracę z przedszkolami miejskimi nr 112 oraz 151 w Łodzi, prywatnymi przedszkolami- „Pomarańczowe” oraz „Oliwkowy Gaj”, a także w przypadku zainteresowania- przedszkolami z innych dzielnic. Realizowane są zarówno treści proponowane przez biblioteką- poranki baśni, warsztaty czytelnicze, zajęcia poświęcone literaturze dziecięcej i jej autorom, prelekcje o książce, druku i wszystkich tajemnicach i skarbach skrywanych przez biblioteczne regały; jak i tematy wynikające z podstawy programowej realizowanej przez placówki. Stały rytm działalności wyznaczają nam, m.in. pory roku oraz święta, z okazji których zawsze poruszana jest właściwa im tematyka. Zachęcamy biblioteki, by szukały różnych form prezentacji tematu. Dzięki temu zachowamy świeżość działania i nie popadniemy w rutynę. Jak na przykład przeprowadzić trzecią w tym tygodniu lekcje o jesieni? My stworzyliśmy makietę drzewka owocowego, rozłożyliśmy jabłka, wrzosy, książki o jesieni i zaprosiliśmy na spotkanie pod jabłonią.  Dzieci w czasie zajęć malowały palcami jesienne drzewa, a na zakończenie przygotowaliśmy degustację darów jesieni. Niewielki nakład finansowy, trochę pracy rąk własnych, a radość dzieci nieoceniona.

Wiele przedszkoli realizuje program metodą projektową, co niejako pozwala nam stać się jego uczestnikami. Przykładami zajęć na zamówienie przedszkola jest choćby kosmos. I choć może się wydawać, że karkołomnym wyzwaniem jest prezentacja układu słonecznego pięciolatkom w murach biblioteki, to nic bardziej mylnego. Globus, lampka, przygaszone światło, przystrojenie sali    w błyszczące gwiazdy i już przenosimy się w kosmos.

Teatrzyk kamishibai

Chętnie podejmujemy współpracę także ze starszymi dziećmi, tj. uczniami szkół podstawowych. Symbioza biblioteki szkolnej z publiczną nie musi się przecież kończyć na wypożyczaniu lektur. Tu dysponujemy prezentacjami multimedialnymi, warsztatami literackimi, a nawet teatrem. Filia Nr2 organizuje od 1997 roku regularne przedstawienia teatrzyku lalkowego, które przez długi czas były wizytówką tej biblioteki. Co ciekawe, większość laleczek, scenografii i scenariuszy została wykonana własnoręcznie przez pracowników biblioteki. Obecnie do oferty dołączyliśmy także teatrzyk kamishibai- japoński teatr obrazkowy.  Jest to prosta i łatwa w użyciu forma pracy z młodym czytelnikiem. Wystarczy kartonowe okienko, w którym umieszczamy gotowe tablice z obrazkami, na których odwrocie znajduje się tekst czytany przez prowadzącego. Nasza filia pokusiła się o stworzenie własnego przedstawienia na podstawie książki Czesława Janczarskiego pt. „Miś Uszatek”. „Obrazki z życia Misia Uszatka”  zostały zrealizowane w formie siedemnastu ilustracji autorstwa Magdaleny Śliwińskiej okraszonych tekstami Kamili Łajszczak oraz Elżbiety Barańskiej.

Dla dzieci w wieku szkolnym można zorganizować warsztaty, w których klasa sama stworzy przedstawienie teatrzyku Kamishibai. Dzieci będą miały okazję ćwiczenia swojego warsztatu literackiego, umiejętności językowych, wzbogacą słownictwo i przyjemnie spędzą czas na ilustrowaniu swoich efektów pracy. Uczniom lubiącym improwizację oraz żywe słowo, niezmiennie polecamy warsztaty teatralne, ćwiczenia z zastosowaniem technik dramy i tradycyjną formę przedstawień. Dzieci bardzo chętnie się przebierają, improwizacja bywa dla nich wyzwaniem, klasyczna forma teatru wywołuje niezmiennie entuzjazm.

Współpracujemy ze szkołami    podstawowymi Nr 164 oraz Nr 41 w Łodzi. Nasze statystyki wskazują, że zajęcia przekładają się na ponowne odwiedziny  ich uczestników, co tylko motywuje nas do dalszych działań. Wszystkich kolegów i koleżanki z bibliotek publicznych zachęcamy do współpracy ze żłobkami, przedszkolami oraz szkołami. Za pomocą różnych form pracy – od plastycznych, poprzez muzyczne, literackie, aż na teatralnych kończąc. A wszystko to ze wspólnym mianownikiem- książką.

 

                                                           mgr Kamila Łajszczak          
Miejska Biblioteka Publiczna
Łódź-Polesie, Filia Nr 2       

 

[1] H. Radlińska, Książka wśród ludzi, wyd. IV zmienione, Warszawa 1946.

[2] Tamże, s.14.

[3] J.S. Bystroń, Człowiek i książka, wyd. SBP, Warszawa 2003.

[4] H. Radlińska, Książka wśród ludzi, wyd. IV zmienione, Warszawa 1946.

[5] J. Papuzińska, Drukowaną ścieżką, wyd. Literatura, Łódź 2001.

 

Artykuł pochodzi z  kwartalnika „Przegląd Edukacyjny Nr 2. 2017, s.31-32, wydawanego przez Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli

Łódź, dn. 10.10.2017

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Odwiedź nas na Facebooku
Archiwum