Kategorie
Archiwum wpisów
Kalendarz
Kwiecień 2014
P W Ś C P S N
« Mar   Maj »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Książka to godny szacunku przyjaciel – lekcje biblioteczne

 

W pierwszych dniach kwietnia Filia nr 5 gościła uczniów Szkoły Podstawowej nr 192. Dla wielu z nich było to już drugie spotkanie.

Tematy i sposób prowadzenia zajęć uzależniony był od wieku uczniów. Dla najmłodszych klas (1-4) zostały przygotowane lekcje, które miały na celu przybliżenie uczniom biblioteki, książki i odbywały się pod wspólnym tytułem „Książka to godny szacunku przyjaciel”. W czasie tych spotkań opowiadaliśmy, czytaliśmy i rozwiązywaliśmy zagadki.

Najlepiej bawili się uczniowie klasy I. Oprócz rozwiązywania zagadek znaleźli czas na piękne pomalowanie kart sprawdzających znajomość bajek.

 

         

Prezentowano im opowiadania, w których zawarte były różne przesłania. Miały one pokazać dzieciom, że każdy problem można rozwiązać, że ktoś opisał podobne przypadki i nawet wskazał, jak można rozwiązać problem. Uczniowie chętnie podawali przykłady z życia klasy, na wiele problemów spojrzano inaczej. Mamy nadzieję, że każdy uczeń wychodząc z biblioteki zapamiętał, że właśnie w książkach może szukać odpowiedzi na nurtujące go pytania, a biblioteka to dobre miejsce dla każdego.

Dla starszych klas przygotowałyśmy trudniejsze zadania. Połączyłyśmy prelekcję z zajęciami praktycznymi. Dość ambitnie podeszłyśmy do zajęć i w krótkim czasie zostało przekazane wiele informacji. Uczniowie zostali zapoznani z opisem bibliograficznym, bibliografią załącznikową, rodzajami słowników, encyklopediami. Klasa została podzielona na grupy, wyłoniono lidera, który po zakończeniu przez grupę poszukiwań w słownikach miał za zadanie omówić pracę całego zespołu. Wypowiedź ucznia była zakończona informacją, z jakiego źródła korzystali.

Dla każdego ucznia klasy VI zostały przygotowane materiały pomocnicze – skrót najważniejszych informacji z lekcji.

 

     

 

Poszukujemy książek w katalogach bibliotecznych to temat spotkania z uczniami z klasy V. Chciałyśmy, aby po zakończeniu zajęć, każdy z uczniów potrafił w miarę sprawnie poruszać się po katalogach bibliotecznych, wiedział, do czego służą, znał takie pojęcia jak hasło, sygnatura. Potrafił z karty katalogowej odczytać informacje o książce i znaleźć ją na półce, i co najważniejsze, przy następnej wizycie będą potrafili samodzielnie poruszać się po bibliotece, wykorzystując informacje zawarte w katalogach. Uczniowie doskonale radzili sobie z przygotowanymi poleceniami. Początkowo były one proste, później coraz mniej czytelne (z takimi najczęściej przychodzą do nas czytelnicy) – ale w grupie siła i wspólnie poradziliśmy sobie z odszukaniem wybranych pozycji. Ucząc się, dzieciaki świetnie się bawiły i odniosłyśmy wrażenie, że doskonale czuły się w bibliotece.

Możliwość komentowania jest wyłączona.