PostHeaderIcon Oj działo się, działo czyli Literacki Woodstock Wrocław 27-31.07.2016 r.

Literacki Woodstock to ogólnopolski zlot członków i moderatorów Dyskusyjnych Klubów Książki, a także ludzi z nimi związanych. To już 10 lat jak dyskutujemy o książkach i spotykamy się z ich autorami.

Trzy osoby z naszego DKK (p. Agnieszka, p. Żaneta i ja) postanowiły wybrać się do Wrocławia gdzie impreza została zorganizowana.

Z Łodzi grupa złożona z członków i moderatorów DKK wyjechała z lekkim opóźnieniem by na miejsce dotrzeć późnym popołudniem. Grupa łódzka nocowała w Domu Studenckim „Labirynt” (godny polecenia).

DZIEŃ 1

Po spokojnie spędzonej nocy wyruszyliśmy na podbój Wyższej Szkoły Wojsk Lądowych, gdzie impreza na prawie 1000 osób mogła być zorganizowana.

Posileni rewelacyjnym śniadankiem ruszyliśmy do sali kinowej. Tam podzieleni na dwie grupy uczyliśmy się Hymnu Książki. Po skończonej nauce odbyliśmy 20. minutowy spacer do miejsca, w którym na pięknej polanie rozstawiono 8 namiotów. literackie namioty

Pierwszy panel edukacyjny tzw. Niezbędnik moderatora poświęcony był różnym tematom związanym z literaturą np. B. Darska „Literatura (dla) kobiet”. B. Darska „Literatura (dla) kobiet”

Oczywiście można było sobie wybrać jeden temat, lub kilka po 15 min. każdy, jako że wszystkie były omawiane przez godzinę o tej samej porze. I to był mankament tych spotkań. Moderatorzy i członkowie DKK to jednak bardzo wyrobieni słuchacze, którzy już w kilka chwil potrafili zorientować się czy prelegent wart jest słuchania czy nie. W ten sposób przemieszczaliśmy się pomiędzy namiotami, co przypominało trochę słynną wędrówkę ludów.

wędrówkanamiotowa wędrówka

Wyedukowani literacko udaliśmy się na rewelacyjny obiad. Po obiedzie sjesta – 3 godziny czasu wolnego.

Główny punkt programu – oficjalna inauguracja festiwalu, prezentacja osiągnięć poszczególnych województw (ilość klubów) oraz gala wręczenia nagród Dyskusyjnych Klubów Książki dla najbardziej poczytnych pisarzy – rozpoczął się punktualnie o 18:00. Pomysłodawcy idei DKK, moderatorzy i klubowicze nie kryli wzruszenia dziękując sobie za 10 lat niezwykle owocnej współpracy. Podziw i uznanie wyrazili również najbardziej popularni wśród klubowiczów – pisarze 10-lecia. W kategorii literatury pięknej wyróżnieni zostali ex aequo Jacek Dehnel oraz Wiesław Myśliwski. Jacek Hugo-Bader otrzymał nagrodę w kategorii literatura faktu, natomiast Barbara Kosmowska zwyciężyła wśród autorów dla dzieci i młodzieży. Gościem specjalnym pierwszego dnia Literackiego Woodstocku była hiszpańska pisarka Rosa Montero.

Niestety, pogarszająca się z każdą chwilą pogoda uniemożliwiła nam cieszenie się w pełni bankietem, który zaplanowali dla nas organizatorzy. Ciężko było trzymać parasol, jedzenie i picie w dwóch rękach. I jeszcze rozmawiać. Ale udało się spróbować sporo ciekawych potraw.

Nasza p. Agnieszka, chroniąc się przed deszczem sama nalała ok. 500 kubków kawy, przez co

wieczorem była ledwie żywa.

Wieczór zakończył się koncertem zespołu Pablopavo i Ludzików.

DZIEŃ 2

Rozpoczął się pysznym śniadaniem i kolejną nauką hymnu. O 11.30 kolejne wykłady

o literaturze i wokół literatury. Tym razem mądrzejsze o wczorajsze doświadczenia wybieramy J. Czechowską z „Literaturą skandynawską” oraz M. Barana z „Świetne a przegapione”. Po godzinnej przerwie na przetrawienie zdobytej wiedzy rozpoczynają się spotkania z autorami czyli To co książkofile lubią najbardziej.

A było w czym wybierać. Jacek Dehnel, Wit Szostak, Sylwia Chutnik, Magdalena Tuli, Barbara Kosmowska, Joanna Fabicka, Marek Krajewski, Marcin Wroński, Wojciech Jagielski, Jacek Hugo-Bader, Mariusz Szczygieł, Grażyna Jagielska, Anna Janko i inni.

J.Dehnel i W.SzostakJ.Fabicka i B.KosmowskaM.Krajewski i M.WrońskiW.Jagielski i J.Hugo-Bader

Organizatorzy planując spotkania na dwie godziny dali nam możliwość obcowania z kilkoma pisarzami. Największą popularnością cieszył się namiot Wojtka Jagielskiego i Jacka Hugo-Badera (zwłaszcza podczas ogromnej ulewy, która zagłuszała mówiących o swoich podróżach autorów). Syci wrażeń udaliśmy się na obiadokolację, po której na literacki deser przygotowano wystąpienie dwóch gości specjalnych: Olgi Tokarczuk oraz Ildefonso Falconesa, autora bestsellerowej „Katedry w Barcelonie”. Kataloński pisarz proces powstawania powieści porównywał do rysowania mapy, na której każdy szczegół jest odpowiednio ulokowany. Autor oficjalnie zapowiedział wydanie kontynuacji „Katedry w Barcelonie”, co niezmiernie nas ucieszyło. Świetna była również Olga Tokarczuk, która z właściwym sobie poczuciem humoru opowiadała np. o potyczkach z redaktorką słynnych „Ksiąg Jakubowych”.

O.TokarczukI.FalconesI.Falcones rozdanie autografy

Było trochę chłodno i wilgotno, jednak z góry dogrzewało nas zachodzące słońce sprawiając, że atmosfera tego wieczoru długo pozostanie nam w pamięci.

DZIEŃ 3

Prawykonanie słynnego hymnu książki „Włosek poety” T. Różewicza do muzyki Jana Kantego Pawluśkiewicza odbyło się w samo południe na wrocławskim Rynku Głównym. Wyśpiewali go soliści wsparci głosami 800 uczestników Literackiego Woodstock. Było to imponujące widowisko, a wszystko filmował dron latający nad głowami wykonawców. Hymn książki czyli soliści i I.Grin

radosne wykonanie

Kolejnym punktem programu na Rynku było spotkanie autorskie z Danutą Wałęsą. Pierwsza Dama opowiadała przede wszystkim o tym, jak zmieniło się jej życie i ona sama po wydaniu autobiograficznej książki „Marzenia i Tajemnice”. D.Wałęsa

Po spotkaniu z D. Wałęsą wróciliśmy do Wyższej Szkoły Wojsk Lądowych, gdzie czekała na nas obiadokolacja.

Ostatnim, niestety, punktem Literackiego Woodstocku były kolejne spotkania autorskie. Tym razem mieliśmy możliwość zapoznania się z twórczością Łukasza Orbitowskiego, Gaji Grzegorzewskiej, Joanny Jodełki, Grzegorza Kasdepke, Małorzaty Gutowskiej-Adamczyk, Hanny Cygler, Bartka Sabeli, Ziemowita Szczerka, Michała Rusinka, Mariusza Urbanka i in.

G.Grzegorzewska i J.JodełkaM.Gutowska-Adamczyk i H.Cygler

Pełni literackich i nie tylko wrażeń, dnia następnego powróciliśmy do Łodzi.

Impreza na tak dużą skalę zorganizowana została perfekcyjnie. Sprawca całego zlotu czyli Instytut Książki spisał się na medal. Dziękujemy i prosimy o więcej takich niezwykłych wyjazdów.

Z ramienia łódzkiego moderatora DKK Kingi Siewierskiej naszą grupą czule opiekowały się p.Ania W. i p.Ela B. Dzięki nim pobyt we Wrocławiu zaliczamy do niezwykle udanych.

Możliwość komentowania jest wyłączona.